Nostalgitripp i fiskeparadiset

Larsa tog med Hans på en nostalgitripp i ett fiskeparadis.

Runt omkring jagade både gäddor och abborrar mitt i solskenet – med täta mellanrum sprängdes plötsligt vattenytan av flyende småfiskar och gäddplask eller abborrarnas smackande. Ändå var det svårt att få något på jiggarna.

Inte förrän storfiskarna mer eller mindre släpade sina jiggar på botten började det nappa. Och då gällde det att blixtsnabbt kroka de försiktiga predatorerna – vilket inte var det lättaste.

– Vet inte hur många jiggstjärtar som bets av! Men vilken dag jag. En nostalgiresa som levde upp till det allra bästa. Kanonväder i hisnande natur – och spännande fiske i gott umgänge.  Mitt sällskap och kapten för dagen var fiskeentusiasten Larsa som jag lärt känna på från ett guideuppdrag för några år sedan då jag lärde ut konsten att meta gös. Den här gången var det omvänt – Larsa skulle få guida mig – på mina gamla hemmavatten söderut. I gäddkrokar jag inte besökt på 23 år. Helt underbart att för en gång skull bara få sitta med och bli körd! När vi fått kläm på hur abborrarna skulle tas den här dagen avslutade vi äventyret med 3 timmars gäddfiske. Och inte en människa så långt ögat nådde på hela tiden. Larsa visade mig några av sina gäddställen. Tjong och pang . Där stog gäddorna på rad och smällde på stenhårt. Ingen ide att ligga kvar och nöta.

Med mitt veka spö för abborre blev det bra fajter. Men jag tappade också flera firrar än Larsa gjorde. Han övergick snart till seriösa grejor. Hivade iväg 40 till 80-grammare som fångade fisk betydligt längre bort än jag förmådde kasta med mina 20grammare. Vi avslutade dagen på ett av mina gamla favoritställen. Vinden var perfekt och kanske det skulle finnas bra med gädda här ännu 23 år senare? Platsen var ny för Larsa så det kändes hur som helst bra att kunna bjuda igen. Det blev rena rama cirkusen direkt. Dubbelhugg hela tiden. Precis där jag ville ha dom. 23år kändes plötsligt som igår! Vilda gäddor på grunt vatten som slog volter och kullerbyttor, slet sig loss och högg igen lika våldsamt en stund senare. Totalt landade vi 25st. Larsa knep de flesta och de största – fiskar på 4 -5kg på sina stora tajlar med egen färg. Dessutom en lysande orangeröd – Kantarellfärgad gädda – har jag aldrig sett förut. Tack för en på alla sätt underbar dag Larsa!

Hälsar

Fiskeguide Hans Nordin

 

Kommentera

