Fiskeguide Hans Nordin guidar till storgös

Fiskeguide Hans Nordins framgångar på isen är oomtvistat. Hans böcker och TV-filmer visar hur han utvecklar strategier och lär från varje gång. En storgös kan då betyda så oerhört mycket och skänka även guiden stor fiskelycka. /Börje

2012-02-28 13:59:39

Storgös 7,04 kg på ismete

Igår måndag, två dar efter guidningen med Oscar Lindbom var jag åter på den grå isvidden. Helt privat under skön blå himmel och solsken, och bara en svag vind som succesivt ökade under dagen. Lite försenad hastade jag med knirrande broddar på stövlarna ut på den glansiga isen för att ta igen den förlorade tiden -jagad av tanken att det borde komma en huggperiod vid 9-draget. Jag hann! Kom ut mitt på fjärden och apterade med mört på 10½m djup. Hade precis riggat upp det sista spöt och hällt upp en kopp med varmt då det nappade på just detta. En blick på klockan visade 9.15. Svepte i mig muggen medan jag raskt närmade mig det nappande spöt. Där jag kunde konstatera att linan löpte ut fint. Ställde ner den urdruckna alltjämt ångande muggen på isen, greppade sedan spöt – och krokade direkt! Det blev ett sugande svar som kändes lovande. Den bökade och rusade så pass att jag lät mig luras, trodde att det var en skaplig Esox som levde rövare .. även om det fanns vissa tecken som tydde på att det kunde vara storgös, de typiska utbrotten av rusningar rakt ner var emellertid inte så tydliga. Efter frenetisk dragkamp med ge och ta kunde jag i alla fall till slut med en lätt rysning av välbehag skönja drömsynen – när storgösen uppenbarade sig under iskanten. Det var en kort gös i fantastisk kondition. Bara 85cm i längd med en omkrets av 52cm var den ett väl gött muskelpaket från nos till stjärt. Resten av dagen förflöt i ett angenämt tillstånd av den stilla eufori som de flesta sportfiskare känner i liknande situationer, ett tillstånd endast tillfälligt avbrutet av nya napp. Det blev två gösar till 2-3½kg. Även dom ovanligt pigga och med tydligare atonala beteenden. Brände dessutom ett antal napp av plötsligt försiktigare fiskar. Mitt i allt dessutom ett antal helt avbrutna napp. Gösen blir man aldrig riktigt klok på! Som bonus landades ett knippe gäddor 3-5kg. Grundjobbet för den här framgången gjordes i lördags. Den här drömfisken var skörden av lyckad taktisk justering utifrån den dagens lärdomar. Ser nu fram mot en trevlig avslutning på denna isvinter de närmaste veckorna. Och är du med eller utan fiskekamrater sugen på en guidning är det bara att höra sig för. Svarar snarast på både mobil och mail.

Fiskeguide Hans Nordin

Kommentera

