Hans Nordin och den svårfångade storgösen

Hans Nordin fiskeguide är sällan så glad som då storgösen nappar.
Vi har kommit en bit in i februari och det har varit trögt. Även denna dagen började med ett riktigt surfiske. Så plötsligt …

Vippan fälls i en snabb attack med distinkt klirr, slår frenetiskt fram och tillbaka. Klockan är 10 min över 11, gäddan vägde 3-4kg och var fet och i fin kondition.

Släpper tillbaka den och känner mig nöjd med den framgången efter morgonens surfiske. Bra att jag bytte plats. Fem min senare nappar det igen på 10meters-djupet. Återigen en livlig gädda i samma format, hon piskar iväg så det stänker när hon frisläpps efter snabb avkrokning. Hinner inte mer än att rigga om spöt med ny mört och räta lite på ryggen när det plötsligt klirrar till ännu en gång. Lite mer diskret den här gången.

Låter blicken flacka fram och tillbaka i snabba svep mellan de övriga spöna … låser blicken på spöt längst bort – jo det är ett napp på gång där, vippan böjer sig långsamt liksom tveksamt ner, bockar allt djupare för att till slut fälla ut och slå upp. Ett typiskt gösnapp.

Hoppas hoppas.. när jag kommer fram löper linan långsamt ut och vid motrycket blir svaret tungt. Sedan en fajt som tydligt skvallrar om gös. Flera gånger blir det långa plötsliga slack då jag oroligt tror att fisken lossnat, tills jag vevat in en meter igen och får ny kontakt.

Gösen kan som ingen annan göra ”atonala” oförutsägbara rusningar och volter. Och det är precis vad den här fisken gör – oavbrutet! Annars brukar man kunna skilja gös från gädda på att gösen alltid och endast gör korta rusningar och stötar rakt ner, aldrig sugande långa diagonala rusningar i sidled som gäddan gör. Med en relativt tunn nylonlina 0,32mm tar jag det försiktigt vid drillningen. Men efter 8-9 minuters spännande kamp uppenbarar sig ett stort huvud vid hålet. Så stort att jag trodde hon skulle väga mer än de 6,42 som vågen visade. 88cm lång men utan ”torskmage”. Vinterns vackraste gös bärgad!

Alla tre nappen kom inom den halvtimme då snöandet upphörde. Det lilla extra ljusnedsläppet var allt som behövdes – en tillfällig glugg i gråmoset. Sedan var det över för den här dagen. /

Fiskeguide Hans Nordin

Kommentera

